Skip to content

2008-11-10 lith print

november 10, 2008

Jag hittade ett tips på hur man tonar digitala bilder för att efterlikna lith-print-tekniken i en bok på biblioteket för nått år sedan. Det var ett tag sedan jag använde mig av det så jag tänkte att det är bäst att jag skriver ner det medan jag fortfarande kommer ihåg det. Jag har tyvärr glömt både vem som var författare och bokens titel vilket är synd för den hade väldigt många bra tips.

(Mer om lith-print kan man läsa om på bl.a. wikipedia.)

Lith-print karaktäriseras av djupa, varma toner från mörk choklad till orange och ibland även rosa toner och en hel del brus.

Detta tips går ut på att använda sig av duplex-funktionen i Photoshop. (Det går ju så klart även att använda sig av t.ex. nyans/mättnad (hue/saturation) för att färga bilden).

Ursprungsbild:

lithorg

För att kunna använda sig av duplex-funktionen måste bilden vara i gråskala. Gå till menyn Bild/läge (Image/Mode) och välj Gråskala (Grayscale). Gå sedan till menyn Bild/Läge/Duplexfärg (Image/Mode/Duotone)

Välj triplexfärg som typ och ange sedan en svart, en turkos och en orange färg. De färgnyanser jag tycker fungerar bra är:

Svart: #000000

Turkos: #c8e2e8

Orange: #e37f1c

(för att ange en färg så klicka på färgrutan så öppnas färgvalsmenyn)

lithduplex

Här kan man laborera lite med inställningarna tills man får den effekt man tycker passar till bilden.

Så här ser det ut när man tonat bilden:

lith

För att den inte ska se så platt ut kan man använda sig av t.ex. Kurvor (Curves) eller Nivåer (Levels) för att få lite mer kontrast i bilden.

Till sist så lägger man på bruset. Jag brukar använda mig av filtret Lägg till brus (Add noise) med inställningarna Gaussisk och Monokrom. Hur mycket brus som ska läggas på beror på den bild man jobbar med så här får man prova sig fram.

Så här blev slutresultatet:

lithslutlig

One Comment leave one →
  1. februari 22, 2009 10:11 f m

    TACK TACK för tipset😀

Kommentera

