Skip to content

2008-12-15 Årets julkortshysteri

december 15, 2008

Att få ”egentillverkade” julkort känns mer personligt att få – och att skicka – än att att köpa färdiga. Därmed inte sagt att jag inte uppskattar att få sådana. Förra året skulle vi givetvis (som alla andra stolta föräldrar) ha Viktor som motiv. Att få en ettåring att ställa upp på bild visade sig vara betydligt svårare än vad jag kunnat föreställa mig. Efter sisådär 260 bilder lyckades jag få en användbar bild. I år trodde jag att det skulle gå betydligt lättare då han nu är så stor att det går att resonera med honom och Nora bara är en liten bebis och nöjd för det mesta.

Jag hade en föreställning om att det bara skulle vara att sätta på barnen finstassen, sätta dem på den plats jag gjort i ordning och placera lillasyster i knäet på storebror och trycka av så skulle det vara klart. Ha, sen vaknade jag. Viktor ville inte ha någonting annat än pyjamasen på sig, lillasyster hann bli både trött och hungrig innan vi var redo att ta bilden. Viktor ville INTE ha lillasyster i knäet, Viktor ville inte ta någon bild överhuvud taget. Vad jag i min enfald missat, glömt, förträngt var att vår lille son är mitt uppe i den härliga ”2-års trotsen” och inget i världen kan få honom att ändra åsikt om han väl bestämt sig för någonting. Tillslut fick jag en hyfsad bild på lillasyster och tillsammans med ett kollage av bilder tagna tidigare i pulkabacken så blev det rätt ok ändå. Denna bild ska sedan monteras som en inlaga i ett dubbelt kort jag gjort.

Det gick verkligen troll i årets julkort. I år tänkte jag vara så seriös att jag skulle anlita ett tryckeri för att trycka upp julkorten. Bara det visade sig bli ett helt företag i sig. Efter att ha fått mig ett ofrivilligt träningspass på en halvmil i snöslask (kartan på tryckeriets hemsida visade helt galet och skickade mig nästan utanför Lunds stads gränser) visade sig att jag avskydde kortet och avbeställde det. Det får bli ”hemmautskrivna” kort i år också😦 Kuverten blev i fel nyans i förhållande till papperet i det dubbelvikta kortet också så det känns ju sådär. Himla skum belysning i Mattonbutiken måste jag säga. Helt omöjligt att avgöra om ett papper är vitt, crémefärgat eller har en lite gråaktig nyans. Nu blev kuvertet crémefärgat och kortpapperet stöter lite svagt i grått. j_kla skit osså!

Nu sitter jag här med en trave utskrivna kollage att beskära och göra klara och skulle precis börja printa ut det dubbla korten men givetvis tar tonern slut, bara att åka och köpa mera. Men vad annat var att vänta med tanke på hur bökigt det varit hittils…😉

Framsidan på årets julkort

Framsidan på årets julkort

No comments yet

Kommentera

