Skip to content

…bara ett jordskalv

december 18, 2008

Alltså man blir lite konstig när man inte får sova. I tisdags så hade vi som bekant ett jordskalv här nere i Skåne. Blev jag rädd, orolig eller fick jag dödsångest? Nej inget utav det, jag blev irriterad.

Efter en natt med obefintlig sömn där jag fick gå och lägga mig kl 4 på morgonen (efter turer med bröstpump, matning av lilltösen och otaliga turer till lillkillen som drömde mardrömmar) blev jag väckt ca 2 timmar senare av att sängen gungar. Det kändes ungefär som att åka nattåg när vagnen kränger till över någon växel eller byte av spår. Här kanske jag borde ha reagerat med att studsa upp ur sängen för att kolla vad som stod på men icke. ”A men det var ju själva f_n också, ett jordskalv nu när jag äntligen har fått somna” var min första tanke. Sedan hörde jag hur min sambo sprang runt i huset för att se om det var någon som kört in i huset med en traktor eller något (ja vi bor ju på landet så det är ju inte helt långsökt) och min nästa tanke var ”ja men lugna ner dig det var ju bara ett jordskalv”. Medan min sambo kontrollerar huset så hör jag vår lille två-åring – som tyckte att det var jättekul att allt gungade till – springa efter pappa och ropa ”mera pappa, igen, gör det igen” och min tredje tanke var ”ja du, lyckas du med det så blir jag impad”. Sedan somnade jag om… Det var inte förrän jag vaknade två timmar senare jag blev lite skärrad och förvånad. Förvånad över att jag sådär direkt visste att det var ett jordskalv, jag menar det händer inte varje dag precis. I och för sig har jag varit med om det en gång tidigare för sisådär 20 år sedan när jag var en liten glytt och bodde hemma Hälsingland hos mamma och pappa, men i alla fall…

No comments yet

Kommentera

