Skip to content

Beskära enligt tredjedelsregeln i Photoshop

mars 12, 2009

Det händer en och annan gång (läs ofta) att jag beskär bilderna i efterhand i Photoshop och då är detta tips till stor hjälp om jag vill få till kompositionen så att den följer tredjedelsregeln.

Tredjedelsregeln är en tumregel inom bildkomposition som sägs ge mer energi till en bild än om man bara placerar objektet i mitten av bilden. Den går ut på att man delar in bilden i 9 lika stora delar m.h.a. två horisontella- och två vertikala linjer. Sedan placeras de viktiga objekten i en bild längs dessa linjer eller i någon av skärningspunkterna.

En utförlig beskrivning av tredjedelsregeln hittar du bl.a här: http://camjam.se/artiklar/bildkomposition/tredjedelsregeln.html

I Photoshop finns ett stödraster som man aktiverar genom att gå till visa > visa > stödraster. Tricket är få ett stödraster som ger 9 st. lika stora rutor.  För att göra detta gå till redigera > inställningar >stödlinjer, stödraster & segment och gör följande inställningar:

Gör följande inställningar under stödlinjer, stödraster & segment

Menyn stödlinjer, stödraster & segment

När du sedan aktiverar stödrastret så får du 9 st. lika stora rutor som lägger sig över din bild.

Exempel på stödraster

Exempel på stödraster

När jag beskurit bilden så brukar jag aktivera stödrastret för att kontrollera att kompositionen följer tredjedelsregeln (om det är vad jag strävar efter med just den bilden). Om huvudobjekten (i bilden ovan; ögonen och munnen) inte hamnade där de ska, så ångrar jag och gör om tills jag är nöjd.

2 kommentarer leave one →
  1. Lensbabie permalink
    november 20, 2009 2:47 e m

    Kanonbra tips!

    Tackar för det!

    Mvh Lensbabie

    • stilok permalink*
      november 20, 2009 2:55 e m

      kul att det kom till nytta!//S

Kommentera

