Skip to content

Kungsgatan

mars 24, 2009
Fika på kungsgatan

Fika på kungsgatan

Det börjar så smått att bli dags att planera för vad som ska komma efter min föräldraledighet (företaget jag jobbade för tidigare lades ner under tiden jag gått här hemma och varit föräldraledig och gravid) så idag hade jag bokat in ett möte hos TRR (trygghetsrådet) som har sitt kontor på Kungsgatan i Malmö. Jag var lite tidig så jag passade på att fika lite på ”Kungsgatan” som ligger där bredvid. Detta fik kunde lätt ha blivit ett nytt favvis ställe om det inte varit för den sura personalen. Lokalerna och atmosfären går det inte att klaga på men inte hjälper det när det är tjurigt bakom disken.

Vilken förmån det är att få gå till TRR och få hjälp och stöd istället för att vara hänvisad till arbetsförmedlingens obefintliga hjälp. Nu har jag inbokade tider för hjälp med att skriva CV och sälja mig själv samt en introduktionskurs till att starta eget (och ett jobb att söka som skulle passa mig perfekt om det låg lite längre fram i tiden… Nora är bara 6 månader än).  Jag minns hur det var när jag flyttade ner till Malmö och skulle börja söka jobb. Handledaren på arbetsförmedlingen skulle hjälpa mig med mitt CV. Han tog en blick på den och sade nöjt ”amen du har ju redan ett CV och det går ju att läsa det, det är inte alla som har det” och så blev jag hemskickad. Jag antar att den killen var rätt less på sitt jobb…

Arbetsförmedlingen som förövrigt kommit med ett ”nytt grepp” – att ge de arbetssökande en coach som ska gå in och hjälpa och peppa de arbetssökande. Det är bara det att dessa sätts in när personen ifråga stämplat ut sig. För mig känns detta helt bakvänt. Borde det inte vara bättre om denna resurs sattes in så tidigt som möjligt, innan självförtroendet är i botten och en massa bidragspengar gått åt?

No comments yet

Kommentera

