Skip to content

Finjustering av AF

januari 21, 2011
tags: , ,

Det var ju inte igår man fick användning av trigonometrin precis men idag kom den väl till pass när kameran skulle vinklas 45 grader mot testpapperet…

Ända sedan jag ersatte min kära D70s med en D300s så har jag känt att jag har svårt att få till skärpan. Mitt annars så trevliga 50 mm 1.4 objektiv har kännts så ”luddigt”. Blev tipsad (tack Johnny) om att det finns en justeringsmeny i D300:an där man själv kan gå in och finjustera AF. Toppen! (Men trist att det ens ska behövas…)

Efter lite googlande hittade jag  www.focustestchart.com som hade en tydlig beskrivning om hur man ska gå tillväga. Mina första testbilder visade att jag låg på sisådär en 6 mm bakfokus. Har skruvat lite och det har blivit bättre men inte helt klockrent. Får sätta upp grejerna och mäta och trixa igen, men inte nu, såååå kul var det inte.

One Comment leave one →
  1. januari 21, 2011 3:46 e m

    AF-trimningen klarar bara av en ytterst fin justering. Ligger man utanför spannet så får man tyvärr skicka in kamera och objektiv/objektiven och kalibrera för just ditt kamerahus. Då följer trasslet att de kanske inte passar för ett annat hus om du skulle vilja byta hus en dag.

    Hoppas du får rätt på det. =)

Kommentera

