Skip to content

Dagens bild – lingonskål

februari 5, 2011

Nu är det dags att sparka igång ”dagens bild igen” för nu var det en evighet sedan jag rörde kameran. Magsjukor, förkylningar och utebliven sömn tar totalt död på lusten att ta bilder. Men jag saknar det, jag saknar det mycket så nu får det bli ändring på detta.

Först ut får bli en övning med blixten. Jag ville få en så skuggfri bild som möjligt utan fult blänk i skålen och bären och efter mycket trixande så blev det tillslut det. Blixten rakt bakom kameran slagen i en vit skiva samt en diffusionsskärm mellan blixten och motivet samt en vit skiva som reflekterade ljus underifrån.

Inga skuggor ger ju en lite platt bild och lite liv i skålen hade inte skadat. Lite längre skärpedjup hade också gett mer glans i skålen men då blev skarven mellan vägg och byrå för skarp.

Med andra ord, inget mästerverk men jag lärde mig nått, alltid något😉

2 kommentarer leave one →
  1. februari 5, 2011 1:44 e m

    Det HADE ju gått att ställa motivet längre ifrån bakgrunden för att kunna nyttja ett aningen längre skärpedjup och ändå behålla ett perfekt släpp i bokehn.

    • stilok permalink*
      februari 5, 2011 3:28 e m

      Så sant så sant Johnny! Det alternativet ”försvann” liksom i röran, får rigga upp och testa igen. Det faktum att min son hade ett jättebygge på gång 30 cm bakom rumpan på mig bidrog nog också😉

Kommentera

