Skip to content

[ ’ ; istället för åäö i Illustrator

mars 31, 2011

Det händer rätt ofta att jag råkar hålla in alt+shift samtidigt när jag arbetar i illustrator främst när jag ska kopiera ett objekt och dra det så att det hamnar i linje med det ursprungliga. Detta istället för att trycka alt och börja dra i kopian och sedan hålla in shift för att ”hålla rätt linje”.

Detta är inga problem förrän man ska börja skriva text. Alt+Shift gör nämligen att illustrator ändrar till engelsk tangentbordslayout och istället för ÅÄÖ så får man [ ’ ;

Helstörigt om du frågar mig men som tur är är det lika enkelt att ändra tillbaka till svensk layout genom att trycka Alt+Shift igen…

…om man kommer ihåg knappkombinationen vill säga, vilket jag aldrig gör, jag får alltid googla det när det händer så nu skriver jag det här så vet jag var jag ska leta nästa gång 🙂

 

No comments yet

Kommentera

